Skip to content

ראיון פרובוקטיבי עם מייסד האייקידו מוריהי אואשיבה

הראיון לפניכם פורסם במקור ב-27 במאי 1956 במוסף השבועי של עיתון יומאורי (週刊 読 売, Shukan Yomiuri)

השיחה בין מייסד האייקידו אואשיבה למראיין הייתה חלק מסדרת ראיונות ארוכת שנים שנערכה בין השנים 1947 – 1976 על ידי המחבר, קונדו הידזו אשר היה קריקטוריסט מפורסם שהפך לעיתונאי.

אואשיבה מוריהי היה המרואיין מספר 149 ברצף הראיונות של קונדו. המראיין קונדו תואר מספר שנים לפני ראיון זה כ"אנרכיסט"… ניתן לראות שהוא הציג לפני או-סנסיי שאלות פרובוקטיביות לפעמים. מועד עריכת הראיון התקיים בתקופה בה היו מאמצים של אירגון האייקידו המרכזי "אייקיקאי" להרחיב את ההכרה של אייקידו אצל הציבור הרחב ביפן.

במהלך הראיון מתייחס אואשיבה למראיין (קונדו) כ-"סנסיי". כאן המונח סנסיי נועד להתייחס לאדם בעל השכלה גבוהה ו/ או בעמדת סמכות כגון מורה, רופא, עורך דין או אכן סופר, אך קונדו לא התאים לחלוטין לתואר זה כיוון שהיה קריקטוריסט סאטירי שהפך למראיין.
והוא מצידו בשום שלב לא התייחס לאואשיבה כ"סנסיי", מה שמפתיע בהתחשב בהבדל הגילאים ובמעמדו של מוריהי אואשיבה בתקופה זו, שהיה אז בן 72.

—-
פתח דבריו של הכותב:

קונדו הידזו - עיתונאי יפני

לאחר שסיימנו את הראיון הוא (או-סנסיי) עמד לנגד הקלדן ואמר "האם קלטת את כל מה שאמרתי כרגע? באמת קלטת? אין אדם אחד שמבין מה אני מנסה לומר." הוא עמד מול הקלדן כשדיבר, אבל זה הופנה גם אלי בו זמנית.

 

הוא המשיך לדבר, ונשמע נרקיסיסטי למדי. דבריו היו בכל מקום, עפים בשמים, בין העננים. זה היה אבסטרקטי לרגע, אבל נשמע אחרת לגמרי שניה אחר כך. עבור אנשים רגילים כמונו, מה שיצא מפיו לא היה הגיוני בכלל.

גם אם הייתי מסוגל להבין את דבריו של האיש הזה שטוען שיש בו את היקום, ולהצליח להביאן לדפוס, אני מקבל את התחושה שאף אחד לא באמת יבין. כולם יהיו חסרי מושג, בדיוק כמוני.
אז מה שעשיתי היה לקחת את עט הדיו האדום שלי ומחקתי את הג'יבריש. לעשות את זה למילים של מישהו שהוא מאסטר באייקי הרגיש מפחיד, אבל גם קצת מרגש בו זמנית.

 

כותרת הכתבה: מר אואשיבה מוריהי – אייקי-ג'יטסו

 

אייקידו הפך לפופולרי מאוד, נכון?

או סנסיי אואשיבה: תודות לאנשים כמותך, סנסיי.

 

ממש לא.

או סנסיי אואשיבה: כן, זה הכל בזכות התמיכה שלך.

 

אתה לא טוב באייקידו, אתה טוב בלתת מחמאות! (צוחק) מעניין לשאול בן כמה אתה?

או סנסיי אואשיבה: שכחתי את גילי … נולדתי בשנת 1883, אבל אני אומר לאנשים שאני בן 25. זכור זאת. (צוחק)

 

אז אתה באותו גיל כמוני!
גוף האדם אמור להפסיק להתפתח בגיל 25…

או סנסיי אואשיבה: לא הפסקתי. גדלתי עד גיל 55. גם הפכתי לגבוה יותר. הייתי במצב החזק ביותר שלי כשהייתי בן 50. לא היה לי הרבה כוח כשהייתי בשנות העשרים לחיי עד גיל 32 או 33.

 

מה לגבי כישוריך באומנויות הלחימה?

או סנסיי אואשיבה: גם באומנויות הקרב, אני משתפר עם הגיל.

 

זה לא מוזר שהמשכת לגבוה עד גיל 50?

או סנסיי אואשיבה: תעשה מזה מה שאתה רוצה (צוחק). אם אדבר על זה יותר מדי, אנשים יחשבו שאני שוטה.

 

אתה בטח מתלוצץ! אתה איש שיחה קשה! (צוחק)

או סנסיי אואשיבה: טוב, אנשים כמוך סנסיי, יודעים היטב מה מתרחש בעולם, וכך אנו, האחרים, הולכים אחריכם.
במקרה, אומנויות הלחימה הן דרכים להרמוניה (和合). כל דבר החורג מדרך ההרמוניה הוא חסר תועלת. אני מאמין שדרכי הלחימה של האומה שלנו יימשכו רק בנוכחות הרמוניה.

הצורה היפה של שמיים וארץ היא ביטוי למשפחה יחידה שנוצרה על ידי האלים. עלינו להפוך למשפחה אחת מבחינה רוחנית ולהשתדל לשפר את יפן. עלינו לנסות להשיג הרמוניה לפחות כאן ביפן. עלינו להתיידד אחד עם השני, על כולם לדאוג זה לזה. יסודות ההרמוניה הללו קיימים באייקידו. זהו האייקידו, זהו בודו אמיתי. אני רוצה להתרחק מאותו העולם העוין של העבר בו לורדים פיאודלים השתמשו באומנויות לחימה ככלי לשלטון צבאי.

 

אתה מאבד אותי עכשיו עם פילוסופיית האייקידו שלך…

או סנסיי אואשיבה: דמוקרטיה היא עיקרון של אי-התנגדות מיידית. בודו יפני אמיתי הוא עקרון אי-התנגדות.

קריקטורה או-סנסיי מוריהי אואשיבה
קריקטורה של או-סנסיי מוריהי אואשיבה, ע"י הכתב

 

אבל בלי התנגדות, זה לא בודו. לכן אני לא אוהב את זה.
(*הערכת המערכת: הכתב התנגד לצבאיות היפנית ונעצר שלוש פעמים בשל פרסום קרקיטורות אנטי-מלחמתיות לפני מלחמת העולם השניה)

או סנסיי אואשיבה: אתה מדבר על בודו המשמש לשלטון צבאי. יש האומרים שקנדו וג'ודו הם בודו יפני, אבל הם תחרותיים ועוסקים בזכייה בקרב, כן? מכיוון שאייקידו מתמקד בחיפוש הרמוניה ויצירתה, הוא שונה לחלוטין מאותן אמנויות.

 

אז זה משהו כמו: "בוא נהיה חברים טובים, בגלל זה אני אטיל אותך על המזרן"?

או סנסיי אואשיבה: סנסיי, זה קצת מתחת לרמה שלך.

 

אנא סלח לי אם הייתי גס רוח. אני נוטה לתמוך ברעיון של שלטון צבאי. (צוחק)

או סנסיי אואשיבה: כשיריב בא לתקוף אותי, אני פשוט מזיז את גופי מעט כדי למנוע את ההתקפה שלו, ומשחרר אותו לאן שהוא רוצה. זה אייקי. במילים אחרות, אני נותן לאותו אדם חופש.

 

אני מבין. ישנן דרכים רבות לבטא את הרעיון הזה, לא?

או סנסיי אואשיבה: זו לא דרך לבטא זאת. זה באמת ככה.

 

האם יש שימוש בחרב ב-"אייקי"?

או סנסיי אואשיבה: כן, יש. החרב היא המראה המנוגדת של השמים והארץ. היא מייצגת אקט של חגיגה.
(*הערכת המערכת: אוסנסיי עושה שימוש במילה "Awasekagami"-合わせ鏡", שתי מראות המוצבות זו מול זו ויוצרות מראה של מנהרה אינסופית)

 

עכשיו אתה מאבד אותי! (צוחק) אני אישית חושב שחרב היא שום דבר חוץ מאשר נשק רצחני. לכן, אני מרגיש אהדה רק כלפי מי שמסתכל על להבים בצורה מציאותית ומבין עד כמה הם טיפשיים.

או סנסיי אואשיבה: החרב מסוכנת. אדם לא צריך לשחק עם דברים מסוכנים. תחשוב פעם אחת על העולם. העולם הוא מקום לפולחן רוחני-דתי שניתן לנו. לכן אנו סוגדים לדרך השמיים ומחילים את כללי השמים על כדור הארץ ומנהלים את ענייני המדינה על פי דרך ההרמוניה.

אין מלחמה בגן עדן, נכון? כבר עשרות אלפי שנים אנחנו מסתדרים טוב אחד עם השני. אם כדור הארץ הוא שלנו, בואו נחגוג את יופיו ונעבוד יחדיו, אחד עם השני.

 

אי אפשר להשתמש בחרב ככלי לשיתוף פעולה. יש לי תחושה שנצליח יותר אם ננסה להתיידד בלעדיה.

או סנסיי אואשיבה: החרב שאתה מדבר עליה שונה משלי.

 

כנראה שאני מפספס את העניין… (צוחק)

או סנסיי אואשיבה: כן, אתה רחוק מאוד. החרב היא "חרב קדושה", כלומר כזו שנועד לחגיגה. החרב מייצגת מראות מנוגדות של הקוקיו שלנו (קוקיו = נשימה ביפנית, 呼吸) . אין אנו צריכים להסתכל על החרב. אם תתבונן בחרב ותשחק עימה, אתה תהרוג אנשים. ואז היא הופכת לנשק. המשמעות של חיתוך אנשים בחרב היא להיות מובס על ידי העולם. מי שנחתך מפסידים גם כן. שני הצדדים מפסידים במצב זה, נכון?

יפן הפכה למה שהיא כיוון שפעלנו כך, בצורה המובילה לתבוסה (במועד הראיון חלפו 4 שנים מתום הכיבוש האמריקאי של יפן). לכן עלינו להתאמן בצורה כזו שתוביל לניצחון. תרגול המוביל לניצחון הוא תרגול נכון. זה מה שאנחנו צריכים לעשות ביחד.

 

לא, אני לא אעשה זאת! (צוחק) וזה בגלל שאני לא יכול להבין מה אמרת! אין דבר חזק יותר מלהיות בורים.
עשיתי לך עכשיו קצת אייקידו, לא? (צוחק)

או סנסיי אואשיבה: אראה לך על ידי הדגמה. אתה תבין את החרב בצורה זו. (בנו של או-סנסיי Kisshomaru עומד ומרים מקל). הוא בא בצורה כזו, אני אפגע אם יכה אותי, אז אני פשוט נמנע מזה ככה. כשהוא בא במהירות לדקור אותי בחרב, אני מתחמק בזריזות. זה מהיר יותר מהלם חשמלי.

 

מהיר יותר מברק.

או סנסיי אואשיבה: זה הוא מונח סיני. זה מהיר יותר מאשר הבזק ברק או התחשמלות. זה נקרא katsuhayabi*. בו טמונה מהות הבודו.
(הערכת העורכים: Katsuhayabi = "יום של נצחון מהיר", אחד מהביטויים האהובים על אואשיבה, הופיע פעמים רבות בקליגרפיה שלו).

 

בודו אינו הוגן ומתנהג בפחדנות…

או סנסיי אואשיבה: אין זה לא-הוגן או פחדני. מה שלא הוגן זה לספוג מכה או חרב.

 

בספרים רבים כתוב שזה פעולה של פחדן להפנות עורף לאויב.

או סנסיי אואשיבה: אלה דבריהם של אנשים בלי רוח תחרותית, המאפיינים את השלטון הצבאי. זה מגוחך. אתה לא צריך להתמודד עם אנשים כאלה. כל עוד אתה מתמודד עם מי שמשתמשים באלימות, העולם לא ישתפר…

 

בתקופה מסוימת נהגו אנשי צבא לעסוק רבות באומנויות לחימה (בוג'וטסו), הם עשו זאת בהתאמה לנקודת מבטה של הממשל הצבאי, לא?
(הכתב משתמש במילה "בוג'וטסו"=bujutsu , אולי על מנת להפריד מהלחימה הצבאית המודרנית)

או סנסיי אואשיבה: אני לא יודע הרבה על זה. אולי זהו המסלול הטבעי…

 

האם לאייקידו יש שורשים עתיקים?

או סנסיי אואשיבה: שורשיו הם ב-"קוֹטוֹדָמָה".
(הערכת המערכת: הקוטודמה (言霊) היא הכוח הרוחני המיוחס לצלילים. על ידי כך, רומז אואשיבה כי אייקידו עתיק כמו העולם)

 

עכשיו התחלת לאבד אותי!   (צוחק)

או סנסיי אואשיבה: הקוטודמה נוצרה יחד עם היקום ומונחית על ידי הטבע. העולם הזה הולך וגדל ומתרחב כל יום. היא צומחת מדי יום והרוח הגדולה של בריאת היקום נפרשת. למרות שהשמים והארץ נעים לכיוון של השלמה, אנו רואים עמים רבים, בעיקר יפנים, שלא הבינו עובדה זו. מכיוון שהגיע הזמן שנקבל את האושר החדש הזה, אני רוצה לעזור להם להתעורר מחלומם בקרוב וליצור משפחה חברותית על ידי חיבור נפשות נודדות.

 

לא הבנתי את כל מה שאמרת אבל יש לי השערה… מבחינתך, מהו המצב הגרוע ביותר?

או סנסיי אואשיבה: קודם כל, לכל דבר צריך להיות מרכז. יש את השמש בשמיים, וצריך שיהיה מרכז על כדור הארץ*. אתה לא יכול לעבוד בלי מרכז…
(*אואשיבה משתמש במונח Chuusshin=中心, כמו מרכז של מעגל)

 

מרכז… פניו של הקיסר רודפים אותי…
*ייתכן שהכתב אומר זאת כיוון שבמרכז החזון היפני של העולם באותה התקופה נמצא הקיסר

או סנסיי אואשיבה: הקיסרות הינה דמוקרטיה.

 

אתה מתייחס לקיסר כפי שהיה לפני המלחמה…

או סנסיי אואשיבה: אינני יכול לומר זאת בדיוק.

 

אם לא תגיד דברים בצורה ברורה, זה יהיה בעייתי.

או סנסיי אואשיבה: איזו גישה יש לך!

הקיסר היפני הוא דמוקרטיה - קריקטורה
הקיסר היפני הוא דמוקרטיה – קריקטורה של קונדו הידזו

 

יש לי גישה די טובה למי שתומך בשלטון הצבאי, לא?
*הכתב הכין קריקטורות עבור הפרופגנדה הצבאית בתקופת המלחמה, ומאוחר יותר אמר שמבחינתו אלו היו פשעי מלחמה.

או סנסיי אואשיבה: הרעיונות שלי שונים משל הימין.
*כנראה שאואשיבה מתכוון ללאומנים קיצוניים

 

בכל פעם שאני שומע את המילה "מרכז", זה גורם לי לחשוב עליהם.

או סנסיי אואשיבה: זה ממש לא רעיון ימני. אני מדבר על מערכת של הרמוניה דרך פעולות רוחניות. הבודו היפני מבוסס על Masakatsu (正勝) (נצחון אמיתי), והוא לא נועד ללחימה ולא לחיתוך אנשים.

אלה שמעיפים את היריבים שלהם פועלים על ידי עקרון של תוקפנות. סוג זה של פעולות מפריע לפעולות של אחרים. באייקידו מעולם לא נפגע בחרב של היריב. כל שעלינו לעשות הוא להרים שתי אצבעות ולסייע לו…

 

זהו בודו מלא התחשבות, נכון?

או סנסיי אואשיבה: זו רוחה של יפן. אם נשמור על הרוח התחרותית של העבר, נמשיך להרוג אנשים ולאבד את הנשמה שלנו…

 

מעולם לא פגעת באף אחד, אפילו לא פעם אחת?

או סנסיי אואשיבה: בוא לא ניכנס לזה, ישנם סוגים רבים של מערכות יחסים. (צוחק)   בכל מקרה, אני עברתי את הדברים האלה. השתתפתי במלחמת רוסיה-יפן, נלחמתי נגד שודדים ועליתי על ספינת פיראטים. מכיוון שחוויתי את הדברים האלה, אני מתבייש כששואלים אותי עליהם. אני רוצה לחיות בהרמוניה עכשיו…
(בראיון שהתפרסם מאוחר יותר עם בנו של אואשיבה Kisshomaru, טען בנו כי אביו לא לחם בקרבות ברוסיה אלא היה שם כחייל בזמנים של אחרי הקרבות).

 

מצטער להתעקש על נושא הקיסר אבל כדי להיות בהרמוניה, הקיסר הוא הכרחי.

או סנסיי אואשיבה: הקיסר הוא המרכז, ללא קשר למעמדות החברתיים; צבאי, חקלאי, תעשייתי וסחר*.
ביפן הקיסר הוא המרכז ונציגיו מחלקים את ניהול ענייני המדינה בינם לבין עצמם. יש שלוש או ארבע דיוויזיות כמו שרים, סגני שרים ונושאים, וכל אלה נוצרים כדי לנהל את ענייני המדינה. לכן, להרוג אדם זה כמו לחתוך את האצבע שלך. זו הסיבה שיש להחשיב את הנתינים כחשובים. זו צריכה להיות דמוקרטיה נהדרת.
(*אואשיבה מתייחס למעמדות החברתיים כפי שהיו ביפן בתקופת אדו)

 

אתה מתכוון שכולנו צריכים להיות חברים, עם הקיסר במרכז.

או סנסיי אואשיבה: ברור, ואתה יודע את זה.  (צוחק)

 

יהיה נחמד אם היו רק אנשים טובים בעלי כוונות טובות, אבל יש הרבה אנשים רעים עם כוונות רעות, ואם הקיסר היה מוקף בכאלה, התוצאות היו הרות אסון. מה אתה אומר, אני ואתה נוכל להפוך למקורביו? (צוחק)

או סנסיי אואשיבה: אכן. לא ניתן היה למנוע את הדברים שהתרחשו עד כה, ואנחנו עדיין מדינה פיאודלית. לכן, מה שאני מציע הוא שעלינו להשליך את בגדינו הישנים ולהמיר את יפן למדינה אמיתית וחדשה שכולנו צריכים לשרת. זה מה שהייתי רוצה שיקרה. אתה עובד קשה ומתמודד בחוכמה עם מי שאתה לא אוהב ומדגים דוגמא לא משנה מה אנשים אומרים עליך… למעשה, שיהיו יותר מדי שוטים (阿呆) כאלה גם כן תהיה בעיה, לא?

 

"טיפש" נכתב עם שתי תווים סיניים, Yasuku (安く) ו- (保つ) Tamotsu, שפירושם "קל או זול לטפל". אולי אם כולם היו טיפשים היה קל לטפל בעולם, לא?

או סנסיי אואשיבה: אני בסדר עם זה שקוראים לי טיפש. הטיפש הזה חושב בדרכו שלו, ולא שייך לאף קבוצה. מי שעושה סיפור הם אלה שרוצים להראות כמה הם גדולים. אין מה להרוויח מהשתתפות בקבוצה כזו. "הצורה היפה של שמים וארץ היא ביטוי למשפחה יחידה שנוצרה על ידי קאמי …"  (שיר שאואשיבה ציטט גם מוקדם יותר בראיון).


למרות שאני טיפש מוחלט, דעתי היא שאם אין מרכז במשפחה, זה זהה למצב בו מספר משפחות מתגוררות בבית יחיד. שילוב משפחות כזה לא עובד אם כולם מתעקשים להביע את דעתם ולא ניתן לבחור מנהיג.
אבל אם באמת יש אדם נהדר, כולם ילכו אחריו בכל עת.

לי יש את המשימה שהוקצתה שעלי להשלים ולך, סנסיי, יש את המשימה שלך. לעיתון יש שליחות משלו ולאיכר את שלו. לכל אחד יש את המשימה שלו. לפיכך, כל שעלינו לעשות הוא להשלים את משימותינו השמיימיות. אם זה היה המקרה, לא היו מחלוקות, נכון?

 

אם כמו שאתה אומר, משימתם של העשירים היא להיות עשירים, ושל העניים להיות עניים, העניים לא היו מקבלים זאת.

או סנסיי אואשיבה: אני לא מדבר על כסף כאן.

 

אני מתכוון להשלים את משימתי בצייתנות. עם זאת, בעולם שבו אנשים כמו קציני צבא ופקידי ממשל מונעים ממך להשלים את משימתך על ידי שימת דגש רב מדי על הקיסר, ארצנו תגיע לאותו המצב בו הייתה בעבר. עם זאת, אין טעם להתלונן על כך שהם לא מאפשרים לך להשלים את משימתך מכיוון שלצבא יש נשק. אנחנו חסרי אונים.

או סנסיי אואשיבה: אנו כבר לא צריכים דברים כאלו    (*כנראה מתייחס לנשקים)

 

אם נמשיך להכות בחזרה כאשר אנו נפגעים, זה ימשיך לנצח…

או סנסיי אואשיבה: לכן אני מדבר על חיסול מנטלי של המיליטריזם בתוכנו. ישנם אנשים שניסו למקם את יפן במרכז היקום ומתו שנואים. יש גם כאלה שמתו כתוצאה מניסיונותיהם לתמוך בדמוקרטיה. מכיוון שהעולם הושחת בדרך זו, עלינו להשליך דרכים אלו ולנקוט בפעולה מהירה. עלינו לטהר את אדמתנו. אתה, סנסיי, אולי לא יודע למה אני מתכוון ב"טיהור הארץ" (kokudo no misogi) .אני לא מדבר על misogi במובן הישן, שלא עובד.
*מיסוגי הוא פולחן שינטו בו הגוף עובר התנקות על ידי שטיפה.

ה-"מיסוגי" של ימינו כבר שונה. הדברים הישנים חסרי תועלת, אך יחד עם זאת, עלינו להאמין במה שרשום בספרות היפנית הקלאסית. העובדה שהעולם נוצר באמצעות התנודות העדינות של 75 הצלילים נכתבת שם (ב-kotodama). לכן, אייקידו הוא שיטה לביטוי הרוח הטהורה של כל אנשי העולם. זוהי אחדות השמים והארץ (saisei ichi  – מצב בו מערכות פוליטיות ודת/רוחניות מאוחדות).

זו דמוקרטיה נהדרת. יש האומרים כי איחוד המדינה והמדיניות הוא תירוץ עבור הקיסר ליצור ממשלה צבאית, אך זה מגוחך. זו הדמוקרטיה הגדולה, העיקרון הגדול של אי התנגדות.

 

אני אוהב את העיקרון של אי התנגדות!

או סנסיי אואשיבה: אני רוצה להתרועע עם פציפיסטים*. הקנאים הדתיים כבר עברו את זמנם.
*אואשיבה השתמש במונח Heiwa shugi (平和主義)

 

אתה אומר המון דברים שאני אוהב.

או סנסיי אואשיבה: מה אתה חושב שאתה יכול לעשות עבור אותם טיפשים מטופשים?

 

הדבר היחידי שהם יכולים לעשות זה להרוויח כסף.

או סנסיי אואשיבה: אני מאוד נהנה להתפלל לקאמי. אני מרגיש טוב כשאני מרכין את ראשי בידיים שלובות בתפילה. עם תחושת הערכה אני מוחא כפיים מול המזבח כשאני קם בבוקר. אבל הילדים שלי צוחקים ואומרים שאני מיושן.

אני חושב שזה בדיוק ההפך. אני מודרני. הסיבה לכך היא שאני מכיל את היקום בבטני. אני מחזיק אצלי את העידנים הקדומים של הקאמי, ההווה והעתיד. הקאמי שוכן באנשים בריאים. כוח רב ניתן לאנשים בריאים. תסתכל על השמש. היא מסנוורת, נכון? אבל אותי זה לא מסנוור ואני יכול להסתכל כמה שאני רוצה.

 

חשבתי שהעיניים שלך כבר לא כל כך טובות?      (צוחק)

או סנסיי אואשיבה: אני מתיידד עם השמש. השמש לצדי. אם אפילו כוכב אחד נופל זה משפיע עלי. אני חי באותו הייקום.

 

אני מוצא שכמעט בלתי אפשרי בשבילי לעקוב אחר דבריך. תן לי לשאול אותך על הימים שהיו.
תוכל לספר כמה סיפורים על ההישגים שלך?

או סנסיי אואשיבה: שכחתי את הסיפורים האלה. כשהייתי צעיר חשבתי שאשרת את אנשי העולם תוך שימוש בכוחותי הפיזיים. באותם ימים, כשהסתכלתי על העולם, מצאתי רק אנשים חכמים, אך לא חזקים פיזית. אז החלטתי להציע את גופי לכולם. לדוגמא, כשהלכתי לביתו של אדם דתי, זו הייתה העבודה שלי לסדר את הנעליים של כולם ליציאתם, כשאני לבוש בחלוק ובסינר.
*או-סנסיי מתייחס לתפקידו כמשרת בבית של אחר.

 

עבדת כמשרת בחדר הנעליים באותה התקופה?

או סנסיי אואשיבה: הייתי רגיל לטפל בהנעלה ובגידול ירקות. מכיוון שהייתה לי משימה משלי, לא יכולתי להיות מעורב רק בעבודה מסוג זה. היו לי הרבה עבודות ברמה נמוכה. איכשהו, הפכתי בהדרגה לבריא יותר בזמן שעסקתי בסוג זה של עבודה סתמית.

פעם אחת הייתי עם דגוצ'י אוניסבורו מדת האומוטו. הוא אמר שהם הולכים להעביר ולשתול מחדש עץ צ'ינקוופין גדול. מאמיני אומוטו רבים ניסו לעקור את העץ באמצעות מקל, אך הוא לא זז סנטימטר.

תוך כדי צפייה בהם החלטתי לפתע ללכת ולהעביר את אותו עץ. ברגע שהחלטתי לעשות זאת, כל גופי נעשה אדום וחמים כאילו התרחצתי, ודמעות החלו לזלוג מעיניי. אלו היו דמעות של כעס. תהיתי מדוע עמי העולם לא יכולים להסתדר. לפחות אנחנו היפנים צריכים להיות חברים. הזלתי דמעות של כעס. ואז כשעבדתי על העץ לבד הוא נע בעדינות, למרות שהוא לא הצליח לזוז כאשר רבים ניסו להזיז אותו. דמעות ההתמרמרות שלי הביאו לי כוח במצב ההוא. דגוצ'י אוניסבורו סנסיי אמר כי קיבלתי "השראה אלוהית".

 

זה היה דגוצ'י אוניסבורו סנסיי בעצמו שקיבל השראה, לא?   (צוחק)

או סנסיי אואשיבה: לכן אימצתי את הכינוי "ריקיזו" (Rikizo  -力蔵 – "צובר כוח"). יכולתי להזיז גשר אבן במשקל של מעל טון בעצמי.

 

היית חבר מאמין בדת האומוטו באותה תקופה. מה לגבי עכשיו?

או סנסיי אואשיבה: אני מתאר לעצמי שהם לא יכירו בי כאחד מהם עכשיו.

 

מה גרם לך להיות מאמין באומוטו באותה תקופה?

או סנסיי אואשיבה: רציתי לרפא את מחלתו של אבי.

 

הוא נרפא?

או סנסיי אואשיבה: הוא מת. אפשר לומר שמאז שהוא מת, הוא נרפא, נכון? אתה יכול להיות חולה רק אם אתה חי. (צוחק)

 

יש לך באמת דרך מסתורית לדבר. אני לא באמת מבין את מה שאתה אומר אלא אם כן אני חושב טוב, תודה … (צוחק)

או סנסיי אואשיבה: האומוטו עדיין מקבל אותי כחבר רגיל. דת האומוטו מייצגת את העיקרון הגדול של הדמוקרטיה. מעולם לא פגשתי אדם גדול יותר מדגוצ'י אוניסבורו סנסיי. הוא היה תומך גדול בדמוקרטיה*. רבים הניחו בטעות כי הוא חבר במפלגה הקומוניסטית. הוא היה אדם נהדר. למדתי ממנו את לימוד הקוטודמה. לא לימדו אותי באופן רשמי, אך למדתי באופן טבעי על ידי היותי איתו.

פעם גררתי שני מנהיגי דת מהצווארון ושלחתי אותם הביתה בחצות. הם התחננו שלא אעשה זאת, אבל אמרתי להם שמצאתי שדעותיהם ממש מלאות בזבל ושלחתי אותם הביתה. היו לי הרבה קרבות שם, אבל מעולם לא הפסדתי. הייתה תקופה בה הסתובבתי עם חרב במבוק.

* הערת המערכת: פגישות של מאמיני האומוטו נערכו לעתים בדוג'ו של אואשיבה, וכפי הנראה אואשיבה היה אף שומר-הראש של המנהיג מספר פעמים.

 

הבסת גם לוחם סומו, נכון?

או סנסיי אואשיבה: היו שניים (Tenryu Saburo  ו-Onosato Mansuke). כשהאחרון בא לתקוף אותי כאן, הרמתי אותו קלות וזרקתי אותו. היה גם אדם בשם מטסומוטו טורנוסוקה שנפטר בברית המועצות, אני מצטער לומר, שהציע לטנריו לבחון את כוחי. טנריו צחק בתגובה.

גובהו היה מעל מטר ושמונים, ושקל משהו מעל 120 ק"ג. הייתי אדם כל כך קטן שאי אפשר היה לעשות עימי סומו. בלי קשר, אמרתי לו לנסות. תפסתי את ידו בקלילות ואמרתי לו לדחוף אותי בחוזקה. למרות שהוא דחף אותי בכל הכוח, אמרתי לו, "אין לך הרבה כוח, נכון?". ואז זזתי מעט והוא נפל. ישבתי כל הזמן.

בכל בודו יפני המבוסס שלווה, הרמוניה חשובה. יש לך כוח כשאתה רגוע. אם אתה להוט מדי, אתה מפסיד.

במילים אחרות, אייקי פירושו לכבוש משהו בצורה נכונה. אתה מתגבר על החרב שלך. זה נקרא katsuhayabi וזה הרבה יותר מהיר מהשמש, הירח וכדור הארץ. הסיבה היא שאתה היקום עצמו. אין דבר מהיר או איטי יותר ביקום. אין דבר גדול יותר.

 

או סנסיי מוריהי אואשיבה

אני בטוח שאפילו טנריו לא יכול היה להתמודד עם היקום. מה עשית בזמן המלחמה?

או סנסיי אואשיבה: הייתי לבד בזמן המלחמה. הייתי אחראי על כל בתי הספר של הצבא והחיל הים. היו לי שלוש מכוניות לשימושי הפרטי ומעולם לא השתמשתי בתחבורה ציבורית. הם לא נתנו לי. באותה תקופה, כשנסעתי הייתי מקבל כרטיס לבן מהמחלקה הראשונה. עכשיו קשה לי כשאני נוסע, כי הכרטיס שלי הוא הכרטיס האדום הרגיל.

 

האם הקצינים הצבאיים הבינו את רוח האייקידו?

או סנסיי אואשיבה: לא, הם לא. קצינים צבאיים מתמקדים בקרב אבל התבססתי על העקרונות שלי, על אייקי.

 

מורים ובתי ספר לאייקידו בישראל

הוסיפו תגובה או מילה טובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *