חובבי מדע בדיוני הם לא היחידים ששמחו לראות את קיאנו ריבס, לורנס פישבורן ואחרים במותחן העתידני של הוליווד שהשאיר את חותמו לשנים רבות: מטריקס (יצא בשנת 1999). ריבס והשחקנים האחרים התאמנו במשך ארבעה חודשים באומנויות לחימה על מנת להגיע לרמת ביצועה גבוהה עבור סצנות הקרב הרבות בסרט.
כמו שדמותו של קיאנו ריבס בסרט "ניאו" שואל:
"אני הולך ללמוד ג'ו ג'יטסו?"
וזה בדיוק מה שהיה… ג'ו-ג'יטסו, טקוונדו, קונג פו, קראטה ועוד הם בדיוק מה שדמותו של ריבס, ניאו, למדה כחלק מאימון 'הלחימה' הממוחשב שלו, שלקח עבורו יום אחד של למידה או "הורדה" (download) בסרט.
בעולם העתידני של המטריקס, קיאנו ריבס ישב על כיסא והוריד ישירות לתאי המוח את מרכיבי וטכניקות הלחימה דרך מחשב על. בלי להזיע על מזרן בדוג'ו… כמה תכניות ממוחשבות, לחיצות על כפתור ופתאום קיבל ידע של עשרות שנים כולל חגורה שחורה .
כשהוא יצא מתהליך ההורדה, או "האימון", ניאו פתח עיניים ואמר: "אני יודע קונג פו!" והרגיש מוכן להעמיד במבחן את היכולות החדשות שלו.
אם רק אימון אמנויות לחימה בחיים האמיתיים יכול היה להיות קל כמו לחיצה על כפתור. העובדה היא שזה לא ככה, ואפילו הקסם של הסרטים לא יכול היה להחליף את החיים האמיתיים.
האחים וושובסקי (שהיום אחד מהם הפך לאישה), רצו להפוך את סצינות הקרב של הסרט למשהו יותר מאלימות למען אלימות. מעבר למטרה להעלות את האדרנלין של הסרט, הם רצו גם ליצור סרט פעולה אינטלקטואלי.
שימו לב למה שהם אמרו בהקשר:
"אנחנו אוהבים סרטי פעולה, אנחנו אוהבים אומנויות לחימה, אנחנו אוהבים אקדחים. אנחנו משוגעים על כל הדברים האלה, אנחנו חושבים שזה כיף, וממש מגניב. אבל נמאס לנו שהסרטים האלה מרגישים שטוחים. ואחד מההדברים שניסינו לעשות היה בעצם להחדיר לסרט הזה כמה שיותר רעיונות מסובכים, ובגלל זה יש הרבה דיאלוגים."
היבט המציאות הוירטואלית בסרט העניקה להם את החופש לפרוץ את הגבולות של מה שאפשר להשיג מבחינה אנושית בסצנת קרב:
"אם הדמויות במטריקס יכולות להוריד מידע וטכניקות ישירות למוח, הן אמורות להיות מסוגלות להיות מאסטר בקונג פו כמו ג'קי צ'אן די מהר.
בשביל הטכניקה, הביאו האחים וואשובסקי את יואן וו פינג, מבכירי המומחים בתחום פעלולי קונג פו בתעשיית הסרטים של הונג קונג. האחים וואצ'ובסקי העריצו את סרטיו של וו פינג, בידיעה שהוא עבד עם כמה מהלוחמים הטובים ביותר על המסך כמו ג'קי צ'אן, ג'ט לי ודוני יאן.
הם רצו במטריקס סצינות קרב שונות לגמרי ממה שהיו בהוליווד עד אותו הזמן. אחרי שהאחים איתרו את וו פינג בסין וביקשו ממנו להצטרף לצוות הסרט, הוא הסכים בתנאי אחד: שצוות השחקנים יילמד איתו קונג פו, לא משנה כמה זמן זה ייקח, ויעברו הכשרה בעבודה עם wire-stunt (חוטים שמאפשרים להם "לעופף" עם התנועות).
צוות השחקנים התאמן עם וו פינג וצוותו במשך שלושה חודשים בלוס אנג'לס לפני שעבר למיקום ההסרטה בסידני (אוסטרליה) לחודש נוסף של אימונים. וו פינג לימד אותם קונג פו בסיסי, כיצד ליישם את הטכניקות על חוטים ושילב אימונים גופניים אינטנסיביים. השחקנים התאמצו במשך ימי אימון ארוכים של שמונה שעות.
לורנס פישבורן אמר על כך:
"זה היה ממש אינטנסיבי אבל גם מאוד כיף. אני מאמין שהיינו השחקנים המערביים הראשונים שעבדו בסגנון המסוים הזה ואני מרגיש אסיר תודה על כך שהייתה לנו ההזדמנות הזו. בנוסף, הידע באומנויות הלחימה גרם לי להיות יותר בכושר שהייתי אי פעם בעבר וזו הרגשה נהדרת! "
"המטריקס" מכיל גם כמה וכמה מחוות לכוכב הקונג פו הגדול מכולם, ברוס לי. כמה מתנועות הידיים והבעות הפנים של "ניאו" (קיאנו ריבס) בסרט הן וריאציות ישירות של הבעותיו הדינמיות של לי בסרטיו.